دبیر هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان:

دشت حر: دبیر هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان کرمانشاه گفت: اخباری که در خصوص تایید یا رد صلاحیت داوطلبین انتخابات شوراها عنوان می‌شود را تایید نمی‌کنیم، زیرا کار رسیدگی به تایید صلاحیت ها هنوز ادامه دارد.

به گزارش دشت حر ، داریوش رستم آبادی در نشست خبری امروز (۲۷ فروردین) با اشاره به اتمام کار هیات ‌هایی اجرایی در بررسی صلاحیت کاندیداهای شوراهای شهر و روستا، اظهار داشت: از ۱۷ تا ۲۳ فروردین ماه کار رسیدگی به صلاحیت داوطلبین در هیات ‌های اجرایی صورت گرفت و با اتمام این مهلت، کار رسیدگی به صلاحیت داوطلبین هم اکنون توسط هیات نظارت در حال انجام است.
رستم آبادی افزود: هیات نظارت از ۲۵ تا ۳۰ فرودین‌ مهلت رسیدگی به صلاحیت داوطلبین را دارد و باید نتایج آن را تا اول اردیبهشت به هیات اجرایی اعلام و هیات اجرایی نیز این نتایج را دوم اردیبهشت ماه به فرمانداری ‌ها ابلاغ می‌کند.
این مسئول تصریح کرد: داوطلبین رد صلاحیت شده نیز از سوم تا ششم اردیبهشت ماه فرصت دارند شکایت خود را به هیات ‌های نظارت بالادستی اعلام کنند و از هفتم تا شانزدهم اردیبهشت ماه کار رسیدگی به شکایت داوطلبان توسط هیات‌ های نظارت شهرستان و استان انجام خواهد شد.
رستم آبادی بیان کرد: رسیدگی نهایی به شکایت داوطلبین رد صلاحیت شده انتخابات شوراهای اسلامی توسط هیات مرکزی نظارت و اعلام نتیجه قطعی به مراجع ذیربط از ۱۰ تا ۱۷ اردیبهشت ماه انجام خواهد شد و شروع زمان تبلیغات داوطلبین تایید صلاحیت شده نیز از ۲۱ تا ۲۷ اردیبهشت نیز ادامه خواهد داشت.
دبیر هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان کرمانشاه در ادامه از نام نویسی ۹۸۵۷ نفر در این دوره انتخابات شوراهای شهر و روستای استان خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۱۳۲۹ نفر در شوراهای شهر و ۸۵۲۸ نفر در شوراهای روستا ثبت نام کردند.
وی افزود: از مجموع داوطلبین ۴۲۹ نفر زن و ۹۴۲۸ نفر مرد هستند.
رستم آبادی تصریح کرد: ۹۶ درصد روستاهای واجد شرایط استان، ثبت‌ نام شوراها را انجام داده‌اند که در همین زمینه در کشور در رتبه‌ های دوم یا سوم هستیم.
وی از افزایش ۲۰ درصدی ثبت ‌نام داوطلبین شوراهای روستایی در این دوره انتخابات خبر داد و بیان داشت: مشارکت زنان نیز در این دوره حدود ۶۱ درصد افزایش داشته است.
رستم آبادی در ادامه با بیان اینکه لیست داوطلبین رد صلاحیت شده توسط هیات ‌های اجرایی هنوز قطعی نشده است، گفت: اخباری که در خصوص تایید یا رد صلاحیت داوطلبین عنوان می‌شود را تایید نمی‌کنیم، زیرا کار رسیدگی به تایید صلاحیت ها هنوز ادامه دارد و تا اتمام آن نمی‌توان نظر قطعی داد.
وی افزود: از طرفی بیان اطلاعات و انتقال اطلاعات پرونده افراد در این زمینه ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود و با کارمندانی که مرتکب این تخلف شوند برخورد می‌شود.
این مسئول در خصوص شاخص‌های هیات نظارت در تایید و یا رد صلاحیت داوطلبین، گفت: هیات نظارت نیز همانند هیات ‌های اجرایی از مراجع چهارگانه در خصوص سوابق داوطلبین استعلام می‌کند، با این تفاوت که هیات نظارت بر کار هیات اجرایی و روند تایید یا رد صلاحیت ‌ها هم نظارت می‌کند و قانون این امکان را برای هیات نظارت فراهم کرده که احیانا داوطلبی که هیات اجرایی صلاحیت او را رد کرده را با توجه به تایید مدارک قانونی و استعلامات تایید کند و یا برعکس.
رستم آبادی افزود: در حال حاضر تایید صلاحیت هیچ داوطلبی قطعی نیست و افراد باید از گمانه زنی و شایعات در این زمینه خودداری کنند.
وی در خصوص برخی شایعات مبنی بر رد صلاحیت اعضای شورای شهر فعلی کرمانشاه، گفت: ممکن است صلاحیت تعدادی از اعضای شورای شهر فعلی کرمانشاه در هیات‌ های اجرایی رد شده باشد، اما اظهار نظر قطعی منوط به اتمام کار تایید صلاحیت ‌هاست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا پرونده‌‎ اعضای شورای شهر در مراجع قضایی در تایید یا رد صلاحیت آنها تاثیر گذار است، گفت: قطعا این امر در بررسی صلاحیت ها تاثیرگذار است.
دبیر هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان کرمانشاه به تبلیغات زودهنگام برخی داوطلبین هم اشاره کرد و افزود: این کار تخلف است و درصورت مشاهده برخورد می‌شود، اما این امر در روند تایید صلاحیت ‌ها تاثیرگذار نیست.
رستم آبادی افزود: علاوه بر استعلام از مراجع چهارگانه بحث “اشتهار” نیز در تایید صلاحیت ‌ها مطرح است، به این معنی که اگر فردی در میان مردم به کار خلافی شهره باشد، اشتهار به آن تخلف دارد و صلاحیت او تایید نمی‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه قومیت و مذهب و فاکتورهای این چنینی تاثیری در رد یا تایید صلاحیت داوطلبین ندارد، گفت: استان کرمانشاه تنوع بسیاری به لحاظ قومی و مذهبی دارد و در برخی مناطق استان برادران و خواهران اهل حق، در منطقه دیگر اهل تسنن و در بسیار مناطق استان اهل تشیع برای انتخابات ثبت نام کرده اند و قوم و مذهب آنها هیچ تاثیری بر تایید یا رد صلاحیت آنها نخواهد داشت و هرکس با داشتن هر قومیت و یا هر مذهبی در صورت شایستگی و تایید مراجع چهارگانه می‌تواند کاندیدا شود.
رستم آبادی با بیان اینکه همواره دشمنان سعی در ممانعت مردم از حضور و مشارکت در انتخابات دارند، گفت: خوشبختانه در هر دوره انتخابات مردم نشان داده ‌اند که علی ‌رغم همه تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی به نظام و انقلاب خود علاقمندند و هیچ دوره‌ ای نبوده که مشارکت مردم زیر ۶۰ درصد باشد.
وی تصریح کرد: ما به عنوان هیات نظارت تمام تلاشمان این است که افرادی کاندیدا شوند که شایستگی و لیاقت مسئولیت و خدمت به مردم را داشته باشند و فیلترهای موجود در این زمینه باید وجود داشته باشد، زیرا در غیر اینصورت شورای کارآمدی نخواهیم داشت.
رستم آبادی با بیان اینکه فیلترهای ثبت نام کاندیداها در هر کشوری وجود دارد، گفت: هر کشور مطابق با مصالح و سیاست ‌های خود فیلتری برای ثبت ‌نام کاندیداها دارد تا افراد شایسته در نهایت کاندیدا شوند و ایران از این قاعده مستثنی نیست.
وی خاطرنشان کرد: هرچند برخی افراد متخلف آنقدر ماهر هستند که ردی از خود به جا نمی‌گذارند و می‌توانند از  فیلتر هیات ‌های اجرایی و نظارت رد شوند و رانت ‌ها و فسادهایی که بعضا شاهد آن هستیم را رقم بزنند و در همین راستا مردم هم باید هوشیار باشند.
دبیر هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان کرمانشاه در پایان تایید کرد: هیات نظارت بر سر مصالح مردم و نظام با کسی بده بستان ندارد و برای رد یا تایید صلاحیت داوطلبین با هیچ کس زد و بند نخواهد داشت و با قاطعیت به وظایف خود در این راستا عمل خواهد کرد.

منبع:isna
تاریخ انتشار مطلب:۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۱۸:۲۷


پربيننده ترين ها

کانال تلگرام دشت حر کمک به کودکان سرطانی تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب