یادداشت/ نازنین باباخانی

دشت حر: مساله ای که نگران کننده است مهر تایید برخی مسئولان مرتبط است که غیرخبری ها را در جایگاه یک خبرنگار قرار می دهند و از آن ها تجلیل می کنند که متاسفانه در شهرستان های غربی استان کرمانشاه نیز همچون برخی نقاط کشورمان این وضعیت حاکم است.

روز خبرنگار که می‌رسد هرساله چند روز قبل و چند روز بعد از آن به شکل‌های مختلف آیین‌های بزرگداشتی برای قدردانی از فعالان عرصه خبر و رسانه برگزار می‌شود تا به شکلی از یکسال فعالیت این قشر تلاشگر به نحوی تجلیل شود.

ارسال پیام های تبریک، اهدای هدایا و برگزاری آیین هایی خاص از سوی مدیران ادارات و نمایندگان دولت در شهرستان ها برای قدردانی تلاش خبرنگاران امری نیک و پسندیده است که این قشر با انگیزه بیشتر بتواند در این حیطه خدمت کند.

مساله ای که در این میان جای سوُال دارد حضور افرادی غیر از خبرنگاران در آیین های تجلیل است که با حرفه خبر و خبرنویسی و رسانه بیگانه هستند.

دعوت این افراد در آیین های بزرگداشت روز خبرنگار که فعالیتی در خبرگزاری ها، پایگاه های خبری شناسنامه دار و دارای مجوز و یا روزنامه ها و مطبوعات ندارند یک چالش و آسیب است که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.

همانطور که بیشتر مردم می دانند خبرنگاری یک حرفه و تخصص است و خبرنگار باید از دانش، تعهد، تخصص، بینش و تلاش کافی برای قدم گذاشتن در این مسیر برخوردار باشد.

متاسفانه با گسترش فضای مجازی و شکل گیری کانال های متعدد تلگرامی، افرادی در این ایام به عنوان فعال رسانه ای معرفی می شوند که با اصول خبرنگاری و کار خبری بیگانه هستند و در واقع ارتباطی با خبر و خبرنویسی ندارند.

مساله ای که نگران کننده است مهر تایید برخی مسوولان مرتبط است که غیرخبری ها را در جایگاه یک خبرنگار قرار می دهند و از آن ها تجلیل می کنند که متاسفانه در شهرستان های غربی کرمانشاه نیز همچون برخی نقاط کشورمان این وضعیت حاکم است و روز خبرنگار شاهد صف های طویل افرادی هستیم که خبرنگار نیستند و دعوت شدن آن ها به عنوان خبرنگار توسط نهادهای متولی رسانه ها و مدیرانی که خود آن ها هم اعتقاد دارند این افراد بدون مجوز فعالیت سنخیتی با خبر و خبررسانی ندارند جای بسی تامل دارد.

یک خبرنگار در طول روز تلاش می کند با دسته بندی موضوعات مختلف با رعایت قواعد و قوانین کار خبری با پیگیری های فراوان و در نهایت دقت و صحت و با مشقت های بسیار یک موضوع خاص و واقعه را انعکاس دهد و برای این کار باید وقت خود را اختصاص داده و به دنبال آن مطلب برود.

در فضای مجازی و به خصوص کانال های تلگرامی گاهی تیتر یک خبر که آن هم از یک رسانه دیگر کپی شده همراه با یک عکس در کانال درج شده و بدون توجه به محتوای خبر انتشار داده می شود و این بزرگترین آسیب برای عرصه اطلاع رسانی است.

خبرهای که با هزار مشقت توسط خبرنگاران تولید می شود از سوی برخی ادمین های کانال های تلگرامی بدون ذکر منبع منتشر می شود و این آفتی بزرگ و یک کار غیراخلاقی است که متاسفانه این روزها باب شده است.

ضروری است نهادهای متولی نظارت بیشتری بر فعالیت رسانه های استان داشته باشند تا این حرفه مقدس بیشتر از این دچار آسیب نشود.

تاریخ انتشار مطلب:۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۲۲:۲۱
نویسنده : ذکریا رستمی
تاریخ : 27 مرداد 1399
ساعت : 19:54:13

با سلام و احترام
متاسفانه در همه جا شاهد حضور افرادی هستیم که هیچ سنخیتی با رسانه ندارند و به واسطه یک کانال تلگرامی در مراسم روز خبرنگار مورد تجلیل قرار می گیرند. دیدن چنین مواردی می تواند به کار حرفه ای خبری و انگیزه رسانه های موجود در سطح منطقه صدمه وارد کند.
از یادداشت خوب شما به جهت حمایت از رسانه های واقعی سپاسگذارم.
رستمی
مدیر پایگاه خبری آوای باینگان


کانال تلگرام دشت حر کمک به کودکان سرطانی تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب